יום שני, 12 באוקטובר 2015

MRI - האם יצליח לליצמן?

הבוקר נחשפתי לכתבתו של מיקי פלד מכלכליסט, בה הוא מתאר באריכות מדוע - כלשון הכותרת - "הסכם סודי בין משרדי הבריאות והאוצר ימנע קיצור תורי ה-MRI" (קישור לכתבה).
 
מתוך: ויקיפדיה Jan Ainali
ונפתח ברקע: שר הבריאות, עוד בהיותו יציר הכלאיים סגן-שר-במשרד-הבריאות-במעמד-שר הודיע על רפורמה בתחום מכשירי ה-MRI. במסגרת רפורמה זו הצהיר ליצמן כי מחירי הבדיקות ירדו בצורה דרמטית של כ-30%, ומספר המכשירים יגדל בצורה משמעותית. כך גם דובר על ייעול התשתיות - שימוש יעיל יותר במכשירים.
בכתבתו מספר מיקי פלד על "מסמך סודי" - נייר עבודה שהוכן בין משרד הבריאות ומשרד האוצר והגיע לידי כלכליסט - ממנו עולות מספר נקודות:
  1. עד שנת 2017 מחיר הבדיקה ירד ב-250 ש"ח ביחס למחיר הנוכחי - 1850 ש"ח.
  2. בבדיקות שנערכות בחדר מיון - ההוזלה לקופות החולים תתקזז כנגד אגרת חדר המיון - שתתייקר בסכום זהה.
מסקנתו של הכתב הינה שמכיוון שהמחיר לקופה "נטו" לא ירד, הרי שהתור לא יתקצר. מסקנתו השנייה הינה שליצמן כשל בהצהרתו בעניין ירידת המחיר - שהרי המחיר למעשה נשאר זהה.

אלו מסקנות מטופשות להחריד.

המסקנה הראשונה מטופשת מכיוון שתור, במהותו, נוצר כאשר יש הרבה אנשים על מעט מכשירים. מכיוון שכך - מחיר גבוה דווקא מקצר את התור, מכיוון שאינו מעודד את קופות החולים להפנות חולים למכשירים אלו.

המסקנה השנייה מטופשת מכיוון שכפי שמיקי פלד יודע מאחת מכתבותיו האחרות (זו), וכפי שיכל גם ללמוד מתגובת משרד הבריאות אותה הביא בסוף הכתבה - המחיר כבר ירד. מחיר בדיקת MRI טרם הרפורמה של משרד הבריאות היה כ-2200 שח. כיום המחיר הינו 1850, ולאחר ההוזלה הנוספת הוא יעמוד על 1600 שח. סה"כ ירידה של 28% - בהחלט קרוב מספיק להבטחה ש"מחירי הבדיקות ירדו בצורה דרמטית של כ30%". ונכון - משרד הבריאות מעדיף שאת הבדיקות נעשה בקופת החולים, ולא במיון. כמדומני שגם אנחנו, הציבור, מעדיפים זאת. סביר להניח, שגם בתי החולים.

אז נסכם. משרד הבריאות כבר הוריד חלקית את המחיר לבדיקה, וכבר קבע מנגנון שיעודד את קופות החולים לשלוח את החולים לבדיקה בטרם יצטרכו להתפנות למיון - שם הבדיקה יקרה יותר - ובהתאם לכך, גם מסייע במימון מכישירם נוספים לקופות החולים. 

ושתי הערות לסיום:
  1. "המסמך הסודי" הגיע לידיך, ואתה מצטט ממנו יחד עם מספרי סעיפים ותתי סעיפים - אולי תצרף קישור אליו? שנוכל להתרשם ממנו בצורה ישירה? הפוסט הזה מתבסס על מה שאתה ציטטת ממנו בלבד, וחבל.
  2. גם בכתבה זו, כמו שקורה לא מעט בפוסטים קודמים שלי - התגובה שמובאת בסוף הכתבה שופכת אור חדש על האייטם. חבל שהכתב לא רואה צורך לשלב אותה בסיפור הכולל, כך שהתמונה הכללית בכתבה תהיה אמיתי יותר, גם עם פחות "סקופית". ומאידך  - מזל שמחייבים אתכם לפרסם תגובה.