יום שני, 26 בספטמבר 2016

האם פירסום צריך להישען על עובדות?

פעמים רבות ידיעות מתפרסמות כאשר יש מחלוקות עובדתיות בעניין הנידון - והכתב "תופס" צד בויכוח. כך למשל גדעון לוי יטען לכיבוש, בעוד שכתבים אחרים יסתמכו על דו"ח השופט לוי, כמו גם על הדין הבינלאומי, ויקבעו כי אין כיבוש ישראלי בשטחים שנכבשו בששת הימים. שוין, בסדר.
אבל לעיתים מפרסמים כתבות שכל תכליתן הינו פירסום חדשותי עובדתי - שאין מאחוריהן כל בסיס - ואציין שתיים מהימים האחרונים.

"פתיחת קו הרכבת המהיר מת"א לי־ם צפויה להידחות בחצי שנה" (כלכליסט, קישור)

"הקריירה החדשה של סילבן שלום - חצי שנה לאחר שפרש מהפוליטיקה בעקבות טענות להטרדות מיניות"(דה מרקר, קישור)

נפתח בעניין סילבן שלום - בכתבה מתוארת פתיחת חברה חדשה, המנהלת פגישות בהם שלום לא נוכח. הפעילות היחידה בחברה מיוחסת לאדם בשם משה בנימין - שלא נטען בכתבה כי הוא קשור כיום לשלום. בעבר, היה יועץ לסילבן שלום בעת כהונתו כשר. שלום מצידו (כפי שמצויין בכותרת המשנה, יאמר לזכות דה מרקר) מכחיש כל קשר לחברה. לאורך הכתבה אין שום אינדיקציה לקשר של שלום לחברה מעבר למשפט "ל–TheMarker נודע כי חצי שנה בלבד לאחר שהודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים, שלום פתח חברת ייעוץ..." - אז מצד אחד "נודע להם" ממקור עלום שם, ללא כל ראייה תומכת וללא כל קבלת אחריות על הפרסום, ומאידך הכחשה גורפת וחד משמעית של שלום. ניתן להניח כי לו זו אכן קריירה חדשה של סילבן שלום (כפי שצויין בכותרת), מדובר על הכחשה שקל מאוד לפרוך - דבר שדה מרקר לא הצליחו לעשות.

כך גם בעניין דחיית פתיחת קו הרכבת המהיר לירושלים - "בכירי רכבת ישראל צפויים לקיים פגישה עם גורמים במשרד התחבורה בכדי לדון בחריגה בלוח הזמנים בעבודות הקו המהיר מתל אביב לירושלים, שעל פי הערכות עלולה לעכב את פתיחתו בחצי שנה". בכתבה מתוארות בעיות ידועות. כמו כן, אנו מדווחים (בסוף הכתבה, מתוך תגובת הרכבת) על פגישות בין משרד התחבורה ובין אנשי רכבת ישראל במטרה לדון ב"פתרונות וחלופות למהמורות אלו", פתרונות שקיימים - לפחות לפי ההודעה הרשמית של רכבת ישראל. אמירה זו של רכבת ישראל לא הוכחשה בכתבה.

אז נכון - הכתבה מציינת כי "על פי הערכות עלולה לעכב את פתיחתו בחצי שנה". והנה שוב, הערכות גורם עלום שם שאינן נתמכות בידי כל גורם רשמי שהוא או על ידי עובדה בשטח כלשהי נהפכת בכותרת לעובדה מוגמרת.
עיתונות במיטבה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה