יום שני, 18 בדצמבר 2017

רווחי בנקים



בכתבה הנוכחית (קישור), אבישי עובדיה ("מרצה לחשבונאות, ניתוח דוחות כספיים והערכות שווי, ויועץ בתחומים אלו") מנתח את הכנסות והוצאות בנק הפועלים, ומשליך ממנו על שאר הבנקים.

בקצרה:
עובדיה מראה כי הכנסות הבנקים נובעות בעיקר מעמלות  ומריביות.
הוא מציג את הירידה בהכנסות הבנק מעמלות ניירות ערך, מראה כי "בחוץ" ניתן לקבל עמולת טובות בהרבה, וכך מגיע למסקנה כי על הלקוחות הרדומים צריכים להתמקח על עמלות ניירות הערך שלהם. 

אני אבקש להתייחס בפוסט זה לשני עניינים - על מה שנאמר, ועל מה שלא נאמר.

1. מה שנאמר:
עובדיה מציף אותנו במספרים, הוא גם מוצג כמומחה למספרים, אך אל לנו לתת לזה לסנוור אותנו. הוא מספר לנו כי למרות הירידה בהכנסות הבנק בעמלות ניירות ערך מ289 מיליון (ברבעון הראשון של 2015) ל189 מיליון (ברבעון השלישי של 2017) לא מלווה בירידה בהיקף הפעילות, "יועצי ההשקעות מטפלים באותו היקף פעילות. זה לא שהפעילות ירדה, והם יושבים רגל על רגל ומתבטלים." על סמך מה נאמרת קביעה זו? תחושה בעלמא, "נראה שזה מגיע בעיר מ...".

למעשה: הכתבה כולה מתבססת על אותה ה"תחושה". כל המלל אינו מוביל בהכרח למסקנה אליה מגיע עובדיה, אבל זה בקטנה. הרי אין דבר מזיק בלקרוא לציבור לבדוק את תיק ההשקעות שלו (בבנק, או בכל מוסד אחר) ולנסות להיטיב את תנאיו. הבעייה העיקרית היא במה שלא נכתב.

2. מה שלא נכתב:
בפסקה הקודמת דובר בהתייחסות עובדיה לירידה בהכנסות הבנק מעמלות ניירות הערך. בדבריו הראה כי הכנסות הבנק ירדו ב100 מליון ש"ח לרבעון, סכום שבהחלט יכול לשנות את תמונת המצב בחשבון העו"ש שלי, אך כאשר זה פחות מ10% מתוך ה-1.28 מיליארד ש"ח שהבנק הכניס בעמלות, מבינים שזו לא העמלה המרכזית - והדבר נכון שבעתיים לרוב הלקוחות הרדומים, שגם ככה משקיעים את כספם בפנסיה, ופחות דרך הבנק.
עובדיה מספר לנו כי עמלת ניירות הערך הינה רק השלישית בחשיבותה (מבחינת גובה ההכנסות לבנקים), אך מתרכז רק בה.
דווקא על העמלות המשמעותיות הרבה יותר עובדיה אינו דוחק בנו להתמקח - למרות שאלו עמלות בהן דווקא הרבה יותר קל להוריד עלויות, והמדובר כמובן על עמלת ניהול חשבון ועמלת כרטיס אשראי.
(זה אינו בלוג כלכלי, אבל אציין כי כיום ניתן לקבל כרטיסי אשראי ללא כל עמלות, כגון LifeStyle או כרטיס אשראי שופרסל. כך גם ניתן לפתוח חשבון בנק ללא עמלות - כתלות בהעברת משכורת או בשימוש בפלטפורמה מקוונת)

דחיקה שכזאת מתבקשת לא רק מפני שרוב הציבור משלם יותר על "העמלות הרגילות", אלא במיוחד לאור הנתונים בדוחו"ת הבנקים.

בעוד שעמלות ניירות הערך יורדות כבר (בין אם משום שנפח הפעילות בבנקים יורד, ובין אם משום שהעמלות בבנק יורדות)  -הכנסות הבנקים מעמלות כרטיסי אשראי דווקא עולות עוד ועוד, פי כמה וכמה (מבחינת ההשפעה על הכיס) מהירידה שמוצגת בעמלות ניירות הערך. 

ולמספרים של 3 הבנקים הגדולים :
בנק פועלים הרוויח בשנת 2016 1834 מיליון ש"ח מעמלות כרטיסי אשראי, למול 1725 מיליון ש"ח בשנת 2015 (קישור, ביאור 4)
בנק דיסקונט הרוויח בשנת 2016 1024 מיליון ש"ח מעמלות כרטיסי אשראי, למול 977 מיליון ש"ח בשנת 2015 (קישור, עמוד 32)
בנק לאומי הרוויח בשנת 2016 1023 מיליון ש"ח מעמלות כרטיסי אשראי, למול 963 מיליון ש"ח בשנת 2015 (קישור, עמוד 20)

אז למה בתת הכותרת נשאלנו "בכמה ירדו העמלות בבנק הפועלים בשנים האחרונות"? 

פשוט, כי בכתבה לא סיפרו לנו על העלייה בעמלה החשובה באמת.

אז בהנחה ואתם לא סוחרים גדולים בבורסה, לכו לטפל בעמלות האשראי וניהול החשבון שלכם!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה